Alecta

Genom att göra pension mer tillgängligt och begripligt hjälper vi Alecta att stärka positionen som Nordens ledande förvaltare av tjänstepension. Vårt mångåriga samarbete omfattar strategisk rådgivning såväl som design och teknisk utveckling och sträcker sig hela vägen ut i Vasaloppets skidspår!

Utmaningar

De flesta svenskar som arbetar har någon form av tjänstepension. För många är tjänstepensionen värd hundratusentals kronor. Trots det är kunskapen om det här stora sparandet ganska låg. Alecta vill därför öka medvetenheten kring värdet av tjänstepension på ett så enkelt och begripligt sätt som möjligt. På så vis vill Alecta stärka sin position som marknadsledare och som specialisten inom tjänstepension.

Lösningar

Utgångspunkten för Alectas digitala lösningar är att möta varje kund utifrån dennes behov och situation – att ge varje enskild kund precis den information och funktion hon behöver. Genom kommunikativa lösningar som anpassas efter olika kanalers möjligheter och användarnas skiftande behov gör Alecta just det. Oavsett tid eller plats. På alecta.se eller Facebook, hemifrån soffan eller i mobilen på väg till jobbet.

Resultat

Alecta.se har blivit navet i Alectas digitala närvaro. Sajten utsågs till en av Sveriges hundra bästa webbplatser av tidningen Internetworld. Aktiviteten i samband med Vasaloppet har fått  ett väldigt positivt mottagande – glada miner, mycket uppmärksamhet och rejäl ökad trafik i samtliga kanaler.

 

Jan Stenwall

Account Director/Strategist
+46 733 11 31 87
Visa blogginlägg


Användarupplevelsen i centrum

Konceptet för Alecta.se sätter användaren i fokus och utgår utifrån tre användarupplevelser - trygghet, kontroll och effektivitet. Dessa tre ord genomsyrar alla funktioner och allt innehåll på sajten.

Trygghet: Basen för användarupplevelsen. Som kund hos Alecta behöver du inte vara tjänstepensionsexpert (om du inte vill). Om du är kund hos Alecta så är du i trygga händer. Du har en mycket bra pensionslösning och den tryggheten ska webbplatsen förmedla.

Kontroll: För de kunder som vill fördjupa sig kring tjänstepension ska alecta.se ge enkel kontroll. Guider, filmer, kurser, kalkyler och fördjupad information utgör viktig hjälp på vägen.

Effektivitet: Genom att ge kunden tillgång till självservice får hon större möjligheter att utföra ärenden på sina villkor, när och hur det passar henne. En hög effektivitet går även hand i hand med att hålla branschens lägsta avgifter.


Ditt personnummer är svaret

Det finns en lång rad olika pensionslösningar. En stor utmaning för Alecta är att på enklast möjliga sätt berätta för kunden vad som gäller just henne. Creuna och Alecta har tillsammans tagit fram en unik funktion som innebär att Alecta kan skräddarsy information åt kunden på individnivå, helt utan inloggning. Kunden får information om sin pensionslösning, information om eventuella tidigare pensionslösningar samt situationsanpassade tips och råd utifrån sin ålder. Inga frågor, ingen inloggning - enbart personnummer.

Varje månad kollar flera tusen personer om de är kunder hos Alecta genom att ange sitt personnummer. Är du förresten själv kund hos Alecta? Ta reda på det här!


Heja heja!

Vasaloppet är världens äldsta och största skidlopp. Fler än 60 000 åkare deltar under Vasaloppets vintervecka varje år. Alecta är huvudsponsor till Vasaloppet. Inför Vasaloppet 2012 ville Alecta förstärka sin kommunikation med både skidåkare och mångmiljonpubliken som följer loppen. 

Lösningen, som togs fram av Creuna, är en tjänst som gör det möjligt att skicka personliga hälsningar till alla åkare i de olika loppen. På flera platser längs med spåret placerades storbildsskärmar ut där åkare kunde se sina hälsningar från nära och kära. Genom tidtagningschipet i skidpjäxan kopplade vi åkare till hälsning och såg till åkarna fick just sin personliga hälsning när de passerade en skärm. 

Det är en riktig succé. Över 12 000 hälsningar skickades in första året och 2013 steg det till nära 15 000 hälsningar! En glad (?) skidåkare fick även ta emot ett frieri i skidspåret!

Läs om frieriet