Arla

Arla.se är en av Sveriges främsta matinspiratörer med över en miljon unika besökare varje år. Creuna har tillsammans med Arla Sverige tagit fram ett nytt koncept och en ny digital plattform för arla.se. 

Utmaningar

Arla.se är en av Sveriges mest besökta webbplatser för recept och matinspiration och besöks varje år av miljontals svenskar. Recepttjänster, kampanjer och evenemang lockar många besökare till webbplatsen. Konkurrensen inom området har hårdnat markant de senaste åren i takt med att användarnas krav och beteendemönster ändrats. Arla har som mål att stärka sin position som Sveriges ledande matinspiratör. 

Lösningar

För att kunna leverera matinspiration i världsklass har Creuna och Arla Sverige tagit fram nya arla.se som ska inspirera och möta besökaren var han eller hon än befinner sig. Matlagning, bakning och matglädje tillsammans med relevanta digitala tjänster har satts i centrum. Detta har bland annat resulterat i en ny sökfunktion, fler och större bilder tillsammans med en temabaserad filtrering. För att möta den ökande trenden av mobila enheter är den nya webbplatsen responsiv. 

Resultat

Arla.se är idag en av Sveriges främsta matinspiratörer med över en miljon unika besökare varje år. Creuna har skapat en ny digital plattform som ger Arla möjlighet att öka sin räckvidd och skapa ett större engagemang från sina användare genom matinspiration - vart de än befinner sig. Detta uppnås genom en relevant och förstaklassig söktjänst, uppdaterad design och en ny teknisk plattform som klarar av det stigande antalet mobila enheter.

 

Alexander Carling

Account Director
+46 733 13 70 20
Visa blogginlägg


Arla Play

Arla har tillsammans med Creuna och Screen9 tagit fram Arla Play - en unik videoplattform för att dela filmer genom inspiration och kunskap kring matlagning och Arlas verksamhet. Arla Play innehåller bland annat omtyckta reklamfilmer, matlagningsfilmer, historiska filmer och Arlakadabra - en avdelning med filmer för barn. Arlas nya mediebibliotek är en del av nya arla.se – en responsiv videoplattform som gör att man kan titta på filmerna både i mobilen, på läsplatta och på datorn.

Vi tror på film som kommunikationsverktyg och satsar på att kommunicera mer via video. Vårt mål är att Arla Play ska vara en videotjänst att räkna med i framtiden, så bra att många vill titta på våra filmer, inspireras till att laga god mat och, till och med, dela upplevelsen med andra.

Christina Skoglund, Communication Manager Web, Arla Foods.


Recepthantering med API

I arbetet med nya Arla.se har recepthanteringen haft en nyckelroll. För att möta behovet av ett verktyg för Arlas redaktörer och kockar har Creuna utvecklat ett arbetsredskap för central hantering och lagring av recepten inom Arla.

Receptverktyget, som togs fram i nära samarbete mellan Creuna och Arla-kökets medarbetare stöttar Arlas personal från start till färdigt recept och därefter underlättar det hantering och distribution av recepten. Verktetistuber effektivt recepten till sina tilltänkta media kanaler genom ett API. Idag använder sig Arla.se, Butikswebben, Arlas appar av detta API vid recept presentationer.


En av Sveriges ledande sajter inom recept och matinspiration

Arlas kunder använder i stor utsträckning fler enheter än en traditionell dator för att söka efter och läsa recept - på väg från jobbet surfar många via sin mobil och hemma i köket fungerar ofta läsplattan som receptbok. Det är därför viktigt att den nya lösningen fungerar bra oavsett vilken enhet som användaren använder. Nya arla.se använder sig därför av en responsiv webbdesign. 

Vi måste befinna oss i framkant och möta våra besökare och konsumenter när och hur de än söker recept och inspiration. Inom kort kan fler länder lansera nya sajter som bygger på responsiv design - med eller utan recept. De investeringar Arla har gjort inom det digitala området möjliggör hög digital synlighet för Arla trots tuff konkurrens.

Christina Skoglund, Communication Manager Web, Arla Foods.


Butikswebb

Arla har tillsammans med Creuna tagit fram nästa version av sin B2B-tjänst "Butikswebben". Här får Arlas företagskunder hjälp med marknadsföring av Arlas produkter i butik genom tillgång till marknadsmaterial, recept och tips och råd för effektiva butiksskyltningar.

I tjänsten finns även en receptskrivare kopplad till den centrala receptbanken för utskrift av utvalda recept till förmån för butikernas kunder.