Libresse

Genom att stötta och peppa tjejer samt bryta tabun kring att ha mens har Creuna bidragit till att stärka Libresse marknadsposition i Norden och Europa. Vägen dit går genom dialog, interaktivitet, humor och en rejäl dos kreativitet på webbplats, i sociala medier och i kampanjer.

Utmaningar

Libresse är ett varumärke inom SCA som säljer mensskydd. Hur får man målgruppen unga tjejer att bry sig om ett nödvändigt ont? Creunas uppgift är att utveckla Libresse digitala närvaro, att skapa kännedom, engagemang och lojalitet så att tjejer väljer Libresse när de handlar. Vårt mångåriga samarbete inom digital kommunikation sträcker sig från strategisk rådgivning, till koncept- och kampanjutveckling.

Lösningar

Allt vårt arbete grundar sig i insikten om hur det är att vara tjej och hur Libresse kan spela en roll i målgruppens digitala liv. Genom att peppa och stötta tjejer och bryta tabun kring mens har Libresse skapat en unik relation med målgruppen 16-24 år. På webbplatsen blandas dialog mellan tjejer med tips och råd från Libresse. I sociala medier har Creuna utvecklat en strategi för fördjupad relation med målgruppen. För kampanjer, som kan vara butiksdrivna eller mer varumärkesbyggande, är dialog och interaktivitet bärande element.

Resultat

Med populära forum där tjejer stöttar varandra och med digitala tjänster som Menskalendern har Libresse fått en stor lojal besökarskara på sina webbplatser. På Facebook har nästan 50 000 tjejer i Sverige och Norge valt att bli fans på bara ett år. Parallellt har vi skapat kampanjer som ökat varumärkeskännedomen, skapat engagemang i målgruppen och drivit till försäljning i butik.

Anna Lindqvist

Account Director
+46 709 35 39 14
Visa blogginlägg


Vinn vad du vill med Libresse

Creuna har tillsammans med Libresse lanserat den nordiska kampanjen Vinn Vad Du Vill! med syfte att engagera och driva målgruppen till fysiska butiker. Kampanjen pågår under två månader i butik, online och på TV och går ut på att samla poäng, hamna på topp 50 i poängligan för att sedan beskriva sin drömvinst. Bland de 50 tävlande med flest poäng korar juryn den med bäst beskrivning till lycklig vinnare.

På alla Libressepaket med tävlingssticker skrapas en poängkod värd 50.000 poäng fram med chans att i utvalda butiker hitta koder med dubbla poängen. 

De utvalda butikerna har lyfts genom banners, kampanjsida, bloggare och Libresse nordiska facebooksidor med totalt 170 000 fans. 

Målgruppen älskar pusselspel. Därför skapade vi Libresse Catch – det Libresse-brandade spelet där användare kan samla extrapoäng till tävlingen. Klicka på tre Libressepaket i samma färg och fånga dropparna - och håll koll på tiden. Poängen från spelet läggs till på deltagarens tävlingskonto vid varje speltillfälle.

Spelet har fått stort genomslag och har hittills spelats över 1, 5 miljoner gånger, slagit Candy Crush på Appstores topplistor och spelarna spenderar i snitt fem minuter med Libresse vid varje spel. Libresse Catch spelas på iPhone, Android eller på webben. 

Ladda ner Libresse Catch tilliPhone eller Android.


Långsiktigt kampanjprogram bakom framgångsrik tamponglansering

Creuna har tillsammans med Libresse jobbat intensivt med att lansera Libresse nya tamponger i Sverige och Norge – två marknader med aggressiv konkurrens. Creuna skapade en digital kommunikationsplattform som kunde utvecklas i faser och stötta målen att bygga kännedom om de nya produkterna och få tjejer att prova dem.

With a more phased approach and a platform that lives well with rotation of news, the online program has been a success.

Ipsos, Oktober 2011


Tampongspel skapar kännedom

Tampongspelet Twist Up togs fram för att skapa bred kännedom om Libresse nya tamponger med twistöppning. Tampongen var såklart hjältinna i spelet. De bästa resultaten tävlade om en iPhone varje vecka och man kunde också hitta gratis tamponger i spelet, som levererades i form av en mobilkupong.

Spelet kom att spelas över en miljon gånger under en månad med 23 spelomgångar i snitt per besök, alltså klart beroendeframkallande. Kampanjen blev också en viral succé där över hälften av alla tävlande tipsade sina vänner. Sammantaget överträffades kännedomsmålen rejält med höga köpintentioner hos deltagarna.

76 % av spelarna svarade i en enkät att de blev intresserade av att köpa tampongerna efter att ha spelat TwistUp. Som en bonus fick Libresse 17 000 nya Facebook-fans under kampanjen.


Målgruppen tar budskapet vidare

Efter att ha skapat kännedom kring de nya tampongerna med Twist Up-spelet lät vi målgruppen ta budskapet vidare. Tamponglanseringen kopplade starkt till produktegenskapen - en ny tampong med twistöppning. Budskapet i alla mediekanaler var att att det är ok att vara lite twistad och bejaka sina känslor! På webbplatsen kunde tjejer bidra med sina egna twistade historier, dela till Facebook och tävla om att bli utvalda att firas i välkända tjejtidningar. Populära bloggare pushade för initiativet och satt med i juryn.

Det bloggvänliga konceptet resulterade i 1500 högkvalitativa historier som ökade kännedomen om tampongerna och som kunde användas i bilagor till Vecko-Revyn och Det Nye. Av de som deltog i kampanjen svarade 89 % att de ville köpa de nya produkterna.


Testa din simultanförmåga!

För att förmedla att Libresse nya tamponger har en smart vridöppning och kan öppnas med bara en hand lekte vi med tanken att man får den andra handen över till annat. Men hur bra är du på att göra två saker samtidigt? Balansera tampongasken på vippbrädan samtidigt som du håller örnkoll på den snurrande tampongen och reagerar när den byter skepnad.

Med simultanförmåga som en cirkusjonglör tävlar du om shopping på Nelly.com.Simultantestet genomfördes ca 300 000 gånger under november och december. I en webbenkät angav 94 % av de som testat sin simultanförmåga att de blivit intresserade av att köpa produkterna.

Kampanjen drev också användarna till butik genom de 1000 digitala kuponger som gavs ut varje dag i en vecka enligt "först till kvarn". Under kampanjen blev 11 500 tjejer i målgruppen nya fans på Facebook. Ett samarbete med TV3Play:s webb-tv-program Elsas Värld lyfte också Libresse fan page på Facebook. Fans kunde bli utvalda som statister i den populära TV-serien.


Tala om vem du är baserat på ditt digitala avtryck!

Genom att analysera sitt Facebook-flöde kunde tjejer ta reda på vilken av de klassisa sju synderna man gjort sig skyldig till (med humor så klart). Kampanjen gick i sju europeiska marknader och fick en viral boost genom att en fjärdedel av alla tävlande valde att dela sitt resultat. Det gjorde också att hälften av trafiken till kampanjen var organisk.

Konceptet stärkte ett butikserbjudande med specialdesignade plåtaskar till Libresse bindor, där sju designers hade tolkat de klassiska synderna.

Läs mer om kampanjen


En sån där dag

En sån där dag – när allting känns eländigt kan man behöva lite extra pepp för att bli sig själv igen. Populära bloggare (Tyra Sjöstedt, Engla, Mikaela Forni, Mogis m.fl.) delade med sig av sina känslor och erfarenheter och uppmuntrade tjejer att peppa varandra.

Är du en Stressad duracellkanin, Sliten partyprinsessa eller Seg tröttmössa? På Facebook kunde tjejer göra ett kul självtest genom en analys av sin fysik och personlighet. Testet gav svar på vilken av de tre ansiktsmasker som passade bäst och som Libresse just då erbjöd tillsammans med sina produkter i butik. Tjejer kunde också dela med sig av sitt bästa pepptips och tävla om en Hollywood-treatment för två.

Läs mer om kampanjen