Försvarsmakten kammar hem silver i Månadens kampanj

Resumé har utsett månadens kampanj för perioden september till november. På andra plats i kategorin content kom Försvarsmaktens kampanj "Du Nya, Du Fria” som Volt Reklambyrå och Creuna står bakom.

Syftet med kampanjen är att bygga Försvarsmaktens varumärke och deras betydelse för att bevara ett Sverige som fritt land, öppet för förändring. I kampanjen tillät besökaren uppleva vad som har förändrats i Sverige sedan hen föddes. Utifrån sitt födelsedatum fick besökaren en unik historia berättat för sig i formatet av en interaktiv chatt. 

Det känns som ett nytt och relevant sätt att nå ut till människor. Genom interaktion och dialog kan vi berätta mer på ett underhållande sätt

Natasha Ehlén, Art Director på Creuna.

Juryns motivering:

Linus Fremin, Make Your Mark
”Ett kreativt och interaktivt sätt att visa hur Försvarsmakten har varit nära och en del av mindre och större samhällsförändringar. En enkel, men smart, grundidé.”

Anna-Karin Schröder, Chiffer
”Innovativ, interaktiv och informativ. Fint hantverk och bra textinnehåll. Bygger både varumärke och relation med målgruppen.”

Josephine Illola, Glory Days
”Målgruppen får på ett kreativt och nyfiket sätt ta del av intressant innehåll. Det känns verkligen som ett gediget arbete, som dessutom är snyggt förpackat. Också ett smart sätt att berätta historier på, precis som content marketing i mångt och mycket handlar om.”

Sara Perers, TT Nyhetsbyrån
”Gediget arbete med content. Kampanjsajten känns som en outtömlig källa med intressant information.”

Månadens kampanj är Resumés öppna tävling för kreativ aktuell reklam inom underkategorierna: design, dm, film, print, radio, utomhus, content, pr och digitalt.